بيتهيئلى البانجو هو دين المصريين كده.....اوجزت فاوضحت على فكره...احب ابدى اعجابى بالقصه القصيره الرائعه بتاعتك فى البوست اللى فات...بجد رائعه...وانت مشروع اديب دمت بخير...تقبل مرورى
أذن أنا ملحد على رأى ناجى العلى المهم اية ياعم حكاية الدين أفيون الشعوب أنت مش لاقى غير الكلمة دى لماركس وبعدين بتقطعها من سياقها كمان المهم زى الفل زى الفل
الدين هو آهات الخليقة المضطهدة هو وجدان عالم عديم الرحيمه وهو روح أحوال لا إنسانيه وهو أفيون الشعوب". دة اصل وبقية المقولة ... مكانش مقصود ييها المعنى السائد
10 comments:
مقتنع جدا بقول ماركس
ومعجب بكلمتك
بس اسمحلي اضيف
الافيون وسيلة الهروب ... الأسهل للشعوب
بيتهيئلى البانجو هو دين المصريين كده.....اوجزت فاوضحت
على فكره...احب ابدى اعجابى بالقصه القصيره الرائعه بتاعتك فى البوست اللى فات...بجد رائعه...وانت مشروع اديب
دمت بخير...تقبل مرورى
بس فكرك الافيون وصلن لوين
ان كان الافيون الاول او التاني ؟
وهل هي غلطة الافيون ايا كان نوعه
؟
؟
دوما تجرني الى فكرة وراء فكرة
تحية
سول
بالعكس تماما اطلاقا ...أبسلوتلى
بس ماركس نفسه اللى اتكلم عن الديالتيك
وتجديد الجديد
عشان كده الكلمة كانت محتاجة بعض التطوير والتحوير
أحمد شاهين
هو ده المقصود بالظبط
شرحت فأوضحت
الصعيدية
ده عندكوا في الصعيد
وخاصة البانجو الريحاني
شاكرين جدا لاطرائكم المبالغ فيه
مرورك مقبول طالما هتيجي تاني
جفرا
الغلطة غلطة المدمنين بالأساس
مدمني الأفيون
مدمنى الديكتاتورية
ومدمن التذلل
......
أجمل ما في الأفكار أنها لا تأتى فرادى
أذن أنا ملحد
على رأى ناجى العلى
المهم اية ياعم حكاية الدين أفيون الشعوب أنت مش لاقى غير الكلمة دى لماركس وبعدين بتقطعها من سياقها كمان المهم زى الفل زى الفل
ماركس كل كلامه درر
بس دي الكلمة الاهم
وبعدين مين قال انها خرجت عن سياقها
مقولة ماركس دي طول عمر كل واحد بيأولها على مزاجه
جت عليا أنا
عمي تشي
المشكلة الكبيرة والسخيفة في نفس ذات الوقت
ان الحشيش بقي مش موجود
ودي مشكلة
مع اني ما باشربش
بس اعرف مبدعين ما بيبدعوش من غيره
بس هل تعتقد ياتشي ان الحشيش هو دين المصريين؟؟
يعني مفيش عقيدة تانية
زي الجنس مثلا
مع آسفي الشديد بتسميته عقيدة
تحياتي
أسامة
FE3LAN kelma abrak men ashara
اسمحلي ان ارد عليك بمقولة الكاتب الكبير توفيق الحكيم
لقد انتهي عصر القلم وبدء عصر القدم
وفي مثل هذا العصر تصح مقولة ماركس
وشكراااااااا
الدين هو آهات الخليقة المضطهدة هو وجدان عالم عديم الرحيمه وهو روح أحوال لا إنسانيه وهو أفيون الشعوب".
دة اصل وبقية المقولة ... مكانش مقصود ييها المعنى السائد
Post a Comment